Pojištění cestovních kanceláří proti úpadku
|Zákony České republiky chrání cestovatele ( klienty cestovních kanceláří ) proti úpadku cestovních kanceláří. Cestovní kanceláře musejí mít sjednané: Pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře.
Hlavním smyslem tohoto pojištění (ukládá zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu) je ochrana klientů pro případ insolvence cestovní kanceláře.
Před cestou se vždy informujte, zda je cestovní kancelář se kterou cestujete do zahraničí pojištěna. Informace o tom, zda je cestovní kancelář pojištěna, získáte na webu Ministerstva pro místní rozvoj (www.mmr.cz) nebo webových stránkách pojišťoven sjednávajících toto pojištění.
Na webu mmr.cz naleznete i další doplňující informace k pojištění cestovních kanceláří.
Jak zjistím, že je CK pojištěna
- Webové stránky jednotlivých pojišťoven, kde jsou průběžně uveřejňovány CK, které mají uzavřené pojistné smlouvy.
- Možnost kontroly přímo v prostorách provozovny CK. CK je povinna předložit před uzavřením cestovní smlouvy zájemci na jeho žádost k nahlédnutí doklad o pojištění záruky pro případ úpadku CK.
- Předání dokladu určeného zákazníkovi osvědčujícím zejména informace o uzavřeném pojištění a označení pojišťovny.
Na jaké situace se pojištění proti úpadku vztahuje
Pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře se vztahuje na krach cestovní kanceláře a na případy, kdy cestovní kancelář:
- neposkytne zákazníkovi dopravu zahrnutou v ceně zájezdu z místa pobytu v zahraničí do České republiky,
- nevrátí zákazníkovi zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu v případě, že se zájezd neuskutečnil,
- nevrátí zákazníkovi rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu v případě, že se zájezd uskutečnil jen zčásti.
Cestovní kancelář Vás musí informovat
Při koupi zájezdu je cestovní kancelář povinna předat klientovi doklad o svém pojištění, který musí obsahovat označení pojišťovny, podmínky pojištění a způsob oznámení pojistné události.
Vždy si u cestovní kanceláře zkontrolujte a prověřte zda je pojištěna.
Kde se cestovní kanceláře pojišťují
Cestovní kanceláře se mohou pojistit u těchto pojišťoven:
- Generali Pojišťovna – seznam pojištěných cestovních kanceláří
Generali pojišťovna, a.s., Bělehradská 132, 120 84, Praha 2
- Česká podnikatelská pojišťovna – seznam pojištěných cestovních kanceláří
Česká podnikatelská pojišťovna, a.s., Budějovická 5, 140 21, Praha 4
- UNIQA pojišťovna – seznam pojištěných cestovních kanceláří
UNIQA pojišťovna, a.s., Bělohorská 19/269, 169 00, Praha 6
zastoupená pojišťovacím agentem FIDUCIA, s.r.o. - Union Poisťovňa – seznam pojištěných cestovních kanceláří
Union Poisťovňa, a.s., Bajkalská 29/A, 813 60, Bratislava, Slovenská republika
- ERV pojišťovna, a.s.
ERV Evropská pojišťovna, a.s. (do 30. 9. 2012 působila jako Evropská Cestovní Pojišťovna, a.s.), Křižíkova 237/36a, 186 00, Praha 8
- www.alianzsp.sk
ALLIANZ – Slovenská poisťovňa, a.s., Dostojevského rad 4, 815 74, Bratislava, Slovenská republika
- Slavia pojišťovna, a.s.
Slavia pojišťovna, a.s., Revoluční 1, 110 00, Praha 1
zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj
Co dělat pokud je cestovní kancelář v úpadku
V praxi se můžete setka s tím, že si zakoupíte zájezd a cestovní kancelář zkrachuje. Jak potom postupovat?
Zde je doporučení a postup. Rozlišuje se zda jste již na zájezdu nebo máte zájezd zakoupen, ale ještě jste neodcestovali.
Cestovní kancelář zkrachuje během zájezdu
Jakmile zjistíte, že došlo k úpadku CK, okamžitě kontaktujte delegáta, zda má bližší informace a bude událost řešit pro všechny účastníky zájezdu.
Delegát by měl na základě daného oznámení kontaktovat asistenční službu pojišťovny, u které je CK pojištěna. Ta si nejprve ověří pravdivost oznámení pojistné události (na ověření vzniklé události má pojišťovna 12 hodin) a po ověření poskytne pojistné plnění:
- zajistí dopravu
- nezbytné ubytování do doby odjezdu
Pokud bude zájezd předčasně ukončen v souvislosti úpadkem CK, pojišťovna bude hradit i jeho poměrnou část.
V případě, že delegát danou pomoc neposkytne, je nutná kontaktovat pojišťovnu osobně.
Cestovní kancelář zkrachuje před zahájením zájezdu
Pokud nastane tato situace, má zákazník právo na pojistné plnění ze strany pojišťovny.
Klient neprodleně nahlásí pojišťovně vznik pojistné události prostřednictvím formuláře, který je zveřejněný na internetových stránkách CK popř. pojišťovny. Následně pojišťovna klientovi vrátí zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu.
úvodní foto: xlibber