Nejděsivější letiště světa, která pilotům nahánějí husí kůži
|Létají sem jen ti nejlepší z nejlepších, přesto často opouštějí své místo v kabině s propocenou košilí. Mluvíme o pilotech, kteří vodí své stroje na nejnebezpečnější letiště na světě. A čím jsou ta letiště tak výjimečná? Třeba svým umístěním přímo v horách nebo dráhou dlouhou jen necelých 400 metrů.
Juancho E. Yrausquin Airport, Saba, Karibské moře
Podle expertů se jedná o vůbec nejnebezpečnější letiště světa. Najdete ho na ostrově Saba v Nizozemských Antilách v Karibském moři. Jedná se o nejkratší letiště světa, na délku měří pouze 396 metrů. A i přesto se na něm za celou dobu provozu neodehrála žádná větší nehoda.
Samedan, nejvýše položené letiště Evropy
Letiště Samedan nalezneme ve Svatém Mořici ve Švýcarsku. Jedná se o nejvýše položené letiště v celé Evropě. Nachází se v nadmořské výšce 1 707 metrů. Ranvej svou délkou zrovna neohromí – měří jen 1 800 metrů, čímž se řadí mezi kratší a náročnější. Pro porovnání – hlavní přistávací dráha pražského letiště měří na délku 3 715 metrů.
Na letišti není k dispozici ani řízení letového provozu, přesto sem míří stovky letadel ročně. Jedná se totiž o velice atraktivní oblast, která láká především jedince z vyšších vrstev. Ti odsud často pokračují vrtulníkem přímo na sjezdovku.
Letiště Bolzano, krátká dráha a údolí
Letiště Bolzano se nachází v Itálii. Za špatného počasí sem mohou létat pouze proškolení piloti s povolením od italských úřadů. Ranvej měří jen trochu přes kilometr a přiblížení sem probíhá klikatým údolím se skalami. Navíc probíhá pod dvojnásobným úhlem sestupu, než jaký je standardní na jiných letištích.
Díky strmému sestupu sem mohou létat pouze piloti s osvědčením Steep Approach, v češtině strmý sestup. Navíc kvůli délce přistávací dráhy zde mohou přistávat pouze malá trysková a vrtulová letadla.
Letiště Naga City: sopka a ostrá zatáčka
Letiště Naga City najdeme na ostrově Luzon na Filipínách. Leží přesně na úbočí aktivní sopky Mt. Isarog, u které zároveň končí (a v některých případech začíná) dráha. V závislosti na tom, jakým směrem fouká vítr, se letadla k letišti přibližují dvěma směry.
Prvním z nich je jihozápad, odkud na piloty nečeká žádné překvapení či nebezpečí. Méně oblíbenou variantou je nalétávání ze severovýchodu, kdy pilot musí vést svůj stroj v malé výšce těsně k sopce a poté velmi ostrou zatáčkou stočit na ranvej.
Zákony schválnosti na tomto letišti fungují dokonale, a tak nejčastějším počasím je oblačnost s deštěm a špatnou viditelností, což pilotům stěžuje jejich už tak složitou práci.